Важно!
21 май:
Св. велики царе равноапостолни Константин и Елена (Отдание на Неделя на разслабления)
8:00 ч. - света литургия в храм "Св. вмчк Димитрий Солунски" - Айтос

22 май:
Преполовение. Св. мчк Василиск. Св. мчк Йоан-Владимир, княз Български чудотворец
8:30 ч. - света литургия в храм "Св. вмчк Димитрий Солунски" - Айтос
За храма и енорията
Св. вмчк Димитър Солунски Духовно ръководство Айтоска енория Връзка с храма Документи На поклонение От Светия Синод
Православие
1. Молитви 2. Още 3. Постите 4. На прага на храма 5. Вяра и живот 6. Притчи
news.gifНовини


Неделя на десетте прокажени - Александър Звезданов 14/01/2018 - 15:21

Неделя на десетте прокажени

2018_01_14_001.JPGВ Неделя на десетте прокажени (Неделя 12 след Неделя подир Въздвижение. Преп. отци, избити в Синай и Раита. Св. Нина. Отдание на Богоявление) Негово Високоблагоговеййнство ставрофорен иконом Ромил отслужи света литургия в храм "Св. вмчк Димитрий Солунски" - гр. Айтос. Хорът на храма сладкогласно огласяше светата служба.

"И когато влизаше в едно село, срещнаха Го десет души прокажени, които се спряха отдалеч и с висок глас викаха: Иисусе Наставниче, помилуй ни!

Когато ги видя, рече им: идете, покажете се на свещениците. И когато отиваха, очистиха се.

А един от тях, като видя, че е изцерен, върна се, прославяйки Бога с висок глас, и падна ничком пред нозете Му, като Му благодареше: и той беше самарянин.

Тогава Иисус продума и рече: нали десетимата се очистиха? а де са деветте? Как не се намериха и други да се върнат, за да въздадат Богу слава, освен тоя другородец? И му рече: стани, иди си: твоята вяра те спаси."
[Лука 17:12-19]


2018_01_14_002.JPG

2018_01_14_003.JPG

2018_01_14_005.JPG

2018_01_14_006.JPG

2018_01_14_007.JPG

2018_01_14_008.JPG

2018_01_14_009.JPG

2018_01_14_010.JPG

Ивановден в Айтос - Александър Звезданов 07/01/2018 - 18:11

Ивановден в Айтос

2018_01_07_001.JPGВ Неделя след Богоявление (07 януари, Св. Йоан Кръстител, Ивановден) почетохме паметта на светия Предтеча и Кръстител Господен Иоан със света литургия, отслужена от Негово Високоблагоговейнство ставрофорен иконом Ромил в храма, носещ името на светеца в лесопарк "Славеева река" в гр. Айтос.

"На другия ден Йоан вижда Иисуса, че отива към него, и казва: ето Агнецът Божий, Който взима върху Си греха на света. Този е, за Когото аз казах: след мене иде Мъж, Който ме изпревари, защото съществуваше понапред от мене. Аз Го не познавах; но, за да стане Той явeн на Израиля, затова дойдох да кръщавам с вода.

И свидетелствуваше Йоан, казвайки: видях Духа да слиза от небето като гълъб, и остана върху Него. Аз Го не познавах; но Оня, Който ме прати да кръщавам с вода, ми рече: над Когото видиш да слиза Духът и да остава върху Него, Този е. Който кръщава с Дух Светий. И аз видях и свидетелствувах, че Този е Син Божий."
[Иоан. 1:29-34]


2018_01_07_002.JPG

2018_01_07_003.JPG

2018_01_07_005.JPG

2018_01_07_006.JPG

2018_01_07_007.JPG

2018_01_07_008.JPG

2018_01_07_009.JPG

2018_01_07_010.JPG

2018_01_07_011.JPG

2018_01_07_012.JPG

2018_01_07_013.JPG

2018_01_07_014.JPG

2018_01_07_015.JPG

2018_01_07_016.JPG

2018_01_07_017.JPG

2018_01_07_018.JPG

Свето Богоявление - празненство в Айтос - Александър Звезданов 06/01/2018 - 18:58

Свето Богоявление - празненство в Айтос

2018_01_06_001.JPGПравославните християни от Айтос отпразнувахме Кръщение Христово (06.01, Свето Богоявление) със света литургия, отслужена от Негово Високоблагоговейнство ставрофорен иконом Ромил в храм "Св. Иоан Кръстител" в лесопарк "Славеева река" - гр. Айтос.

"Тогава Иисус дохожда от Галилея на Йордан при Йоана, за да се кръсти от него.

А Йоан Го възпираше и думаше: аз имам нужда да се кръстя от Тебе, а Ти ли идеш при мене?

Но Иисус му отговори и рече: остави сега; защото тъй нам подобава да изпълним всяка правда. Тогава Йоан Го допуска.

И като се кръсти, Иисус веднага излезе из водата, и ето, отвориха Му се небесата, и видя Духа Божий да слиза като гълъб и да се спуща върху Него. И ето, глас от небесата, който казваше: Този е Моят възлюбен Син, в Когото е Моето благоволение."
[Мат. 3:13-17]


След светата литургия Негово Високоблагоговейнство отслужи Богоявленски водосвет и с литийно шествие присъстващите се отправиха към бента на Славеева река в близост до храма, където о. Ромил хвърли в студените води на реката светият кръст. За да спасят кръста се бяха събрали десетима смели айтоски младежи от различни възрасти. Кръстът бе спасен от Ивайло, който и миналата година пръв достигна до него. На спасяването присъстваха много граждани и гости на града, председателят на Общинския съвет Кр. Енчев и кмета на града В. Едрев.

Празненството продължи в комплекс "Генгер" с чаша вино за всеки и с общонародно веселие. О. Ромил благодари на всички участници в спасяването на кръста и им пожела да преуспяват в православната вяра. След това им връчи по две православни книги, благословение от Негово високопреосвещенство митрополит Сливенски Иоаникий. Кметът на града, г-н Едрев, връчи на участниците малка парична награда. Празненството продължи с народни хора.

2018_01_06_002.JPG

2018_01_06_003.JPG

2018_01_06_005.JPG

2018_01_06_006.JPG

2018_01_06_007.JPG

2018_01_06_008.JPG

2018_01_06_009.JPG

2018_01_06_010.JPG

2018_01_06_011.JPG

2018_01_06_012.JPG

2018_01_06_013.JPG

2018_01_06_014.JPG

2018_01_06_015.JPG

2018_01_06_016.JPG

2018_01_06_017.JPG

2018_01_06_018.JPG

2018_01_06_019.JPG

2018_01_06_020.JPG

2018_01_06_021.JPG

2018_01_06_022.JPG

2018_01_06_023.JPG

2018_01_06_025.JPG

2018_01_06_026.JPG

2018_01_06_027.JPG

2018_01_06_028.JPG

2018_01_06_029.JPG

2018_01_06_030.JPG

2018_01_06_031.JPG

2018_01_06_032.JPG

2018_01_06_033.JPG

2018_01_06_034.JPG

Обрезание Господне в Айтос - Александър Звезданов 01/01/2018 - 16:23

Обрезание Господне в Айтос

Sv_Vasilii.JPGНа първи януари 2018 г. (Обрезание Господне. Св. Василий Велики. Св. Емилия. Св. мчк Василий Анкирски) Негово Високоблагоговейнство ставрофорен иконом Ромил отслужи света литургия. Службата огласяше Галина Ромил.

"И върнаха се пастирите, славейки и хвалейки Бога за всичко, що чуха и видяха, както им бе казано.

Като се изпълниха осем дена, за да бъде обрязан Младенецът, дадоха Му името Иисус, наречено от Ангела, преди да се зачене Той в утробата.
...
А Младенецът растеше и крепнеше духом, като се изпълняше с мъдрост; и благодат Божия беше върху Него.

Всяка година родителите Му ходеха в Йерусалим за празник Пасха. И когато Той стана на дванайсет години, те отидоха в Йерусалим по обичая на празника; а когато се връщаха, след свършване на празничните дни. Отрокът Иисус остана в Йерусалим; и не забелязаха това Йосиф и майка Му.

Като мислеха, че Той върви с дружината, изминаха един ден път и Го търсиха между роднини и познайници; и като Го не намериха, върнаха се в Йерусалим и Го търсеха.

Подир три дни Го намериха в храма, да седи между учителите, да ги слуша и запитва; всички, които Го слушаха, чудеха се на разума и отговорите Му.

И като Го видяха, смаяха се; и Му рече майка Му: Чедо, защо ни направи тъй? Ето, баща Ти и аз твърде много се измъчихме да Те търсим. Той им рече: защо сте Ме търсили? Не знаехте ли, че Аз трябва да съм в онова, що принадлежи на Отца Ми? Но те не разбраха казаните от Него думи.

Той тръгна с тях и дойде в Назарет; и им се покоряваше. А майка Му спазваше всички тия думи в сърцето си. Иисус пък преуспяваше в мъдрост и възраст и в любов пред Бога и човеците."
[Лука 2:20-21:40-52]


"Архиепископ на Кесария, вселенски отец и учител на Църквата, основоположник на кападокийското богословие. Роден около 330 г. в Кесария Кападокийска (Мала Азия) в знатно и благочестиво семейство, което се отличавало с непоколебима вяра и християнски добродетели. Св. Василий завършил с отличие кесарийското училище. Тук той се запознал с бъдещия бележит църковен отец св. Григорий Богослов. Образованието му продължило в Константинопол, а по-късно и в Атина - център на културата и просвещението. Младият Василий получил богати познания по философия, литература, риторика, математика, астрономия, медицина, изучавал задълбочено и богословските науки.

През 356 г. той се завърнал в родината си и приел св. кръщение. Светската кариера не го привличала. Стремейски се към подвижнически живот, той предприел пътешествие в Сирия, Палестина, Месопотамия и Египет, за да се запознае по-добре с монашеския живот и да намери пример за подражание сред тамошните отшелници. След двегодишно странстване св. Василий основавал монашеско общежитие в близост до Неокесария, на брега на р. Ирис. При него дошъл и св. Григорий. Двамата се отдали на изучаване на Свещеното Писание и съчиненията на църковните отци и писатели, както и на физически труд и молитва.

Този период е белязан от засиленото влияние на арианската ерес, която въпреки осъждането й на Първия вселенски събор (365 г.), бил подкрепен от светската власт и продължил да смущава живота на Църквата. Св. Василий взел дейно участие в борбата срещу арианството.
През 364 г. той се завърнал в Кесария, приел презвитерски сан и станал близък помощник на Кесарийския епископ Евсевий. В продължение на шест години св. Василий се изявил като незаменим пастир за кесарийските християни. След смъртта на еп. Евсевий те го избрали за свой епископ през 370 година.

С голяма всеотдайност той организирал създаването на благотворителен институт, като около новопостроения храм бил изграден голям комплекс, съдържащ болница, страноприемница, работилници, училище, жилища за епископа, свещениците, лекарите и служителите, които приютявали болни и недъгави, крайно бедни бездомници и сираци.

Св. Василий отделял най-голямо внимание на богословските спорове със савелиани, ариани и македониани и ревностно защитавал православието, които се водели по негово време. Роден малко след Първия вселенски събор, св. Василий отдал целия си живот на теоретическото обосноваване на истината в православното богословие и успява богословски да подготви догматичното изповядване на вярата от Втория вселенски събор (381 г.), проведен само две години след смъртта му. Израз на своята православна вяра и богати духовни дарования, св. отец дал в творенията си, като при това постигнал изумително хармонично съчетаване на теорията с практиката. Така св. Василий се проявил като вселенски учител на Църквата, стремящ се да я запази от ересите и да я укрепи и въздигне като "стълб и крепило на истината" [ср. 1Тим. 3:15].

Св. Василий вдъхновено разкрил същността на основополагащия християнски догмат за Свeтата Троица, като разяснил как всяко от Трите Лица на Света Троица е със Свой личен Ипостас с лични отличителни свойства, но при обща за Трите Лица природа. Св. Василий дал ръководство за истински християнски живот в своите монашески правила, тълкувал Свещеното Писание, като особено в изясняването на Шестоднева разкрил големите си богословски, философски и естественонаучни познания, проявил се и като литургист, съставяйки литургия, известна и до днес под името "Василиева литургия".

Св. Василий починал на 1 януари 379 г. едва навършил 49 години."


2018_01_01_002.JPG

2018_01_01_003.JPG

2018_01_01_005.JPG

2018_01_01_006.JPG

2018_01_01_007.JPG

2018_01_01_008.JPG

2018_01_01_010.JPG

2018_01_01_011.JPG

2018_01_01_012.JPG

2018_01_01_013.JPG

2018_01_01_015.JPG

2018_01_01_016.JPG

Предстоящи богослужения - Александър Звезданов 30/12/2017 - 12:35

Предстоящи богослужения

cress_1.jpg31 декември (✝ Неделя след Рождество Христово. Преп. Мелания Римлянка, Отдание на Рождество Христово)
9:00 ч. - света литургия в храм "Света Богородица" - с. Съдиево

01 януари (понеделник, Нова година. Обрезание Господне. Св. Василий Велики. Св. Емилия. Св. мчк Василий Анкирски, Васильовден)
8:00 ч. - света литургия в храм "Св. вмчк Димитрий Солунски" - гр. Айтос

06 януари (събота, ✝ Св. Богоявление, Йордановден)
9:00 ч. - света литургия в храм "Св. Иоан Кръстител" в лесопарк "Славеева река" - гр. Айтос

07 януари (✝ Неделя след Богоявление, Св. Йоан Кръстител, Ивановден)
9:00 ч. - света литургия в храм "Св. Иоан Кръстител" в лесопарк "Славеева река" - гр. Айтос

Стефановден в Айтос - Александър Звезданов 27/12/2017 - 16:58

Стефановден в Айтос

2017_12_27_002.JPGВ третия ден на Рождество Христово (27 декември, Св. първомъченик и архидякон Стефан. Преп. Теодор Начертаний, Стефановден) Негово Високоблагоговейнство ставрофорен иконом Ромил отслужи света литургия.

"След Възнесението на Иисуса Христа и след слизането на Св. Дух над апостолите словото Господне бързо се разпространявало, и числото на вярващите растяло всеки ден. Юдейските началници и членовете на синедриона с ожесточение и гняв виждали успехите на новото учение. След като предали Иисуса Христа на позорна кръстна смърт, те се надявали, че с Него ще загине и Неговото слово. Но сега те видели, че смирените рибари безстрашно и гръмко проповядват името на възкръсналия Христа, Който възлязъл на небето и седнал отдясно на Бога; че те правят чудеса, чрез едно допиране изцеряват болни и дават зрение на слепи; че на всички езици те разпространяват учението на Христа и че думите им, изпълнени с необикновена сила, увличат множество люде, готови с радост да напуснат своите семейства и домове, за да станат последователи Христови.

Виждайки всичко това, юдейските началници започнали силно да се тревожат и да взимат строги мерки против апостолите. Те ги наказали, затваряли ги в тъмница, забранявали им да проповядват, възбуждали срещу тях народа, наричайки ги разорители на Мойсеевия закон. Но въпреки тия гонения Христовото учение се разпространявало и самите житейски потребности на новообразуваното общество се осигурявали. Защото, както говори апостол и евангелист Лука, "апостолите пък свидетелстуваха с голяма сила за възкресението на Господа Иисуса Христа, и голяма благодат беше върху всички. Помежду им нямаше ни един, който да се нуждае, защото които притежаваха земи или къщи, продаваха ги и донасяха зената на продаденото и слагаха пред нозете на апостолите; и се раздаваше всекиму според нуждата.

Между тия, които получавали храна, имало люде от различни страни и народи. Когато броят на християните се увеличил много, между тях се появил ропот. Елинистите – евреи, от езически страни, се оплаквали, че на техните вдовици се дават малки дажби. Това дошло до знанието на апостолите. Заети с проповядването на слово Божие, те решили да не взимат на себе си, в ущърб на проповедта, грижите за домакниските работи на християнското общество и затова решили да изберат из числото на учениците 7 души, на които и поверили грижите за раздаване на дажбите. Избраните били наречени "дякони" (служители). Апостолите си помолили и ги ръкоположили и те взели дейно и ревностно да изпълняват своите задължения. Пръв измежду седемте дякони бил Стефан, човек изпълнен с вяра и Дух Свети.

В Йерусалим числото на вярващите все повече се увеличавало. Дори мнозина от еврейските свещеници се обърнали към Христа. Това силно обезпокоило членовете на синедриона. Те всъпили в спор със Стефан, но не могли да противостоят на духовната сила и мъдрост, с която били изпълнени неговите думи – толкова повече, че Стефан правел и чудеса. Тогава те прибягнали до друго средство: възбудили срещу него народа, стареите и книжниците, като го обвинили пред синедриона, че уж хулил Бога и Мойсеевия закон. Намерили се лъжесвидетели, които потвърдили техните думи.

Повикали Стефан в синедриона. Вместо да се защищава, той започнал да обвинява своите обвинители, че именно те непрестанно нарушават закона, макар да се хвалят с неговото изпълнение. Той припомнил всички благодеяния на Господа към еврейския народ: как Той го спасил от тежкото египетско робство, чудесно го опазил сред пустинята, дал му закон, устроил за него скинията, а след това и храма, пращал му пророци и проповедници, които му възвестявали за Христа; как тоя избран народ нарушавал Божия закон, убивал пратените от него пророци и най-после изпълнил мярата на своите престъпления, като разпнал Христа. "Твъдоглави и необрязани по сърце и уши – извикал Стефан, - вие всякога се противите на Светия Дух, както бащите ви, тъй и вие! Те убиха ония, които предизвестиха идването на Праведника, Чиито предатели и убийци станахте вие!"

Тези думи възбудили яростта на слушателите: те скърцали със зъби и сърцата им се скъсали от злоба. А Стефан, изпълнен от Дух Свети, веднага прекъснал речта си, погледнал на небето към открилото се пред очите му божествено видение и радостно извикал: "Ето, виждам небесата отворени и Сина човечески да стои отдясно на Бога!" Тогава всички единодушно се нахвърлили върху него и като го измъкнали вън от града в Йосифовата долина, около Кедърския поток, започнали да хвърлят камъни върху него. А той се молил и казвал: "Господи Иисусе, приеми духа ми!" След това коленичил и извикал с висок глас: "Господи, не зачитай им тоя грях!" – и с тия думи починал.

Нито кротостта на Стефан във време на мъченията, нито последната трогателна молитва за враговете не укротила убийците. Те дишали злоба и гняв. От всички най-вече се ожесточавал един момък на име Савел, жесток гонител на църквата Христова – она същият, който по-късно, просветен от Духа Божи, станал най-твърд и ревностен проповедник на истинската вяра и славен апостол Павел.

Преданието говори, че Пресветата Дева, придружена от апостол Йоан Богослов, гледала от височината как убиват Стефан и се молила за него. Тялото на първомъченика било оставено да го изядат зверовете и птиците. Но Гамалиил, един бележит еврейски законоучител, който уважавал светия мъченик, взел честното му тяло и го погребал в своето имение. Вярващите много плакали за Стефан.

Въпреки гоненията християнската Църква все повече укрепвала. Мъжеството, с което вярващите понасяли тия гонения, убеждавало безпристрастните в истинността на християнската вяра. Повярвалите, принудени да бягат от Йерусалим, където Савел жестоко гонел Църквата, се пръснали по цяла Юдея и навсякъде числото на християните бързо се умножавало.

В 415 г. мощите на първомъченика Стефан били открити чрез чудно видение, което имал един свещеник. Те били поставени в Сионския храм в Йерусалим."


2017_12_27_003.JPG

2017_12_27_005.JPG

2017_12_27_006.JPG

2017_12_27_007.JPG

2017_12_27_008.JPG

2017_12_27_009.JPG

2017_12_27_010.JPG

2017_12_27_011.JPG

2017_12_27_012.JPG

2017_12_27_013.JPG

ПАТРИАРШЕСКО И СИНОДАЛНО ПОСЛАНИЕ ЗА РОЖДЕСТВО ХРИСТОВО - Александър Звезданов 27/12/2017 - 16:46

ПАТРИАРШЕСКО И СИНОДАЛНО ПОСЛАНИЕ ЗА РОЖДЕСТВО ХРИСТОВО

Rozhdestvo_Hristovo_ikona_small.jpg

"Божията любов към нас в това се яви,
дето Бог проводи в света Своя Единороден Син,
за да бъдем живи чрез Него"
[1 Йоан. 4:9]


Възлюбени в Господа чеда на светата ни Църква,

Благоговейно притихнали пред дивната тайна на явяването в плът на Божия Син, и тази година посрещаме раждащия се в света Богомладенец ­ Господ наш Иисус Христос. Прекланяме се пред величието на безграничната и жертвена Божия любов към нас и, следвайки звездата, заедно с мъдреците, мислено се отправяме към приютилата Го пещера, където, присъединявайки се към ангелския хор, пеем и възпяваме: "Твоето Рождество, Христе Боже наш, озари света със светлината на познанието" [Тропар, гл. 4].

Христовото Рождение озарява всеки от нас и цялото творение. И затова, в неизразимата си радост и благодарност, Църквата тържествува и изповядва: "Девицата днес ражда Свръхестествения, и земята поднася на Непристъпния пещера ­ Ангели с пастирите славословят, а мъдреците със звездата пътешестват. Защото заради нас се роди Младенец ­ Предвечният Бог" [Кондак, гл. 3].

Днес се изпълнява обещанието, дадено на съгрешилите наши праотци [Бит. 3:15] и на ветхозаветните патриарси [Бит. 22:18; 49:10]. Открива се "тайната, умълчавана от вечни времена" [Рим. 14:24], днес за всички нас и за цялото творение настъпва "благоприятната Господня година" [Ис. 61:2; Лука. 4:19].

Възприел човешката природа, Бог се ражда, за да освободи човечеството от онзи, който незаконно e притежавал властта на греха и смъртта [Евр. 2:14-15]. "Затова се и яви Синът Божий ­ свидетелства св. апостол и евангелист Йоан Богослов, ­ за да разруши делата на мрака" [1 Йоан. 3:8], защото в Христа Иисуса "имаше живот, и животът беше светлината на човеците" [Йоан. 1:4]. И защото, както свидетелства и Сам Господ: "Аз дойдох, за да имат живот, и да имат в изобилие" [Йоан. 10:10].

За същото многократно говори и апостолът на народите ­ св. апостол Павел, който казва: "Когато се изпълни времето, Бог изпрати Своя Син [Единороден], Който се роди от жена и се подчини на закона, за да изкупи ония, които бяха под закона, та да получим осиновението" [Гал. 4:1]. И още: "Благодатта се яви в голямо изобилие, та, както грехът царува, причинявайки смърт, тъй и благодатта да се възцари с правда за живот вечен, чрез Иисуса Христа, нашия Господ" [Рим. 5:20-21].

Към този живот, който ни носи великото и дивно тайнство на Боговъплъщението, към победата над смъртта и наследяването на вечния живот в Божието царство сме призовани всички ние, които сме преминали през банята на светото Кръщение в името Христово, които се подвизаваме във вярата и се спасяваме в Христа, чрез живота и делата си и днес възвестяваме на света великата тайна на благочестието: "Бог се яви в плът, засвидетелствуван бе от Духа, показа се на Ангели, проповядван биде на народи, приет с вяра в света, възнесе се в слава" [1 Тим. 3:16].

Като разсъждава върху тайната на Боговъплъщението и ролята на Пресветата наша Владичица и всякога Дева Богородица в нея, великият отец на Църквата свети Ириней Лионски казва: "Силата на Всевишния осенила св. Дева и затова роденото от нея е свято и Син на Всевишния Бог, Който сътвори и Неговото въплъщение, и откри пред нас ново раждане ­ та, както чрез предишното раждане ние наследявахме смъртта, така чрез това ново раждане да наследим живота" [Против ересите, 5, 1, 3].

На свой ред божественият наш отец св. Йоан Златоуст, разглеждайки явяването на Божия Син в плът като най-съвършената изява на Божията любов към творението, ни съветва неизменно да усвояваме плодовете на Боговъплъщението и да подражаваме на тази всепобедна Божия любов и казва: "Любовта е нещо велико и непобедимо... нека да я проявяваме на дело. Господ ни помири със Себе Си, следователно сега, когато Му станахме приятели, нека и останем такива. Той отвори пътя ­ затова нека го следваме..." [Беседи върху Евангелието според Йоан, 76, 3].

Възлюбени в Господа,

Като следваме Господните повели, апостолските наставления и думите на светите наши отци, да постоянстваме във вярата и в усвояването на плодовете от спасителното за нас Въплъщение на Божия Син и наш Господ Иисус Христос. Нека с думите и делата си бъдем истински Господни ученици, Негови свидетели и възвестители на святата Му воля, проповедници на спасителното за човеците евангелско благовестие, та по завета Христов, като виждат делата ни, всички да познаят Истината и да прославят Небесния наш Отец [Мат. 5:16]. Нека със слово и дело подражаваме на Неговата жертвена любов към нас, както и Сам Той ни казва: "По това ще познаят всички, че сте Мои ученици, ако любов имате помежду си" [Йоан. 13:35].

В деня на славното Христово Рождество отечески приветстваме всички верни чеда на светата наша Православна Църква в Родината ни и далеч от нейните предели, като всесърдечно благопожелаваме на всички вас крепко здраве, бодър дух и благословени от Бога успехи във всяко богоугодно и доброполезно начинание!

Божията милост и любов, благодат и мир на раждащия се днес във Витлеем Богомладенец и общението в Светия Дух да бъдат с всички нас!

ЧЕСТИТО РОЖДЕСТВО ХРИСТОВО!


ПРЕДСЕДАТЕЛ НА СВ. СИНОД
НЕОФИТ
ПАТРИАРХ БЪЛГАРСКИ И
МИТРОПОЛИТ СОФИЙСКИ

ЧЛЕНОВЕ НА СВ. СИНОД:
† Сливенски митрополит ИОАНИКИЙ
† На САЩ, Канада и Австралия митрополит ЙОСИФ
† Великотърновски митрополит ГРИГОРИЙ
† Плевенски митрополит ИГНАТИЙ
† Ловчански митрополит ГАВРИИЛ
† Пловдивски митрополит НИКОЛАЙ
† Доростолски митрополит АМВРОСИЙ
† Западно- и Средноевропейски митрополит АНТОНИЙ
† Варненски и Великопреславски митрополит ЙОАН
† Неврокопски митрополит СЕРАФИМ
† Русенски митрополит НАУМ
† Старозагорски митрополит КИПРИАН
† Врачански митрополит ГРИГОРИЙ, наместник на овдовелия Видински митрополитски престол

Архиерейска света литургия в Айтос - Александър Звезданов 27/12/2017 - 16:37

Архиерейска света литургия в Айтос за втория ден на Рождество Христово

2017_12_26_001.JPGС благословението на Негово Високопреосвещенство митрополит Сливенски Иоаникий на 26 декември (Събор на Пресвета Богородица. Св. Йосиф Обручник. Св. цар Давид. Св. Яков, брат Божий, Ден на бащата) Негово Преосвещенство епископ Агатополски Иеротей отслужи света литургия в съслужение с предстоятеля на храма Негово Високоблагоговейнство ставрофорен иконом Ромил и свещеници от Сливенска епархия. Службата огласяше хорът на храма.

"А след като си отидоха, ето. Ангел Господен се явява насъне Иосифу и казва: стани, вземи Младенеца и майка Му, и бягай в Египет, и остани там, докле ти кажа; защото Ирод ще търси Младенеца, за да Го погуби. Той стана, взе Младенеца и майка Му нощем, и замина за Египет; и там стоя до смъртта Иродова, за да се сбъдне реченото от Господа чрез пророка, който казва: "от Египет повиках Сина Си".

Тогава Ирод, като се видя подигран от мъдреците, твърде много се ядоса и прати, та изби всички младенци във Витлеем и във всичките му предели, от две години и надолу, според времето, което бе точно узнал от мъдреците. Тогава се сбъдна реченото от пророк Иеремия, който казва: "глас бе чут в Рама, плач и ридание, и писък голям; Рахил плачеше за децата си, и не искаше да се утеши, защото ги няма".

А след като умря Ирод, ето, Ангел Господен се явява насъне Иосифу в Египет и казва: стани, вземи Младенеца и майка Му и иди в земята Израилева, защото измряха ония, които търсеха душата на Младенеца. Той стана, взе Младенеца и майка Му, и дойде в земята Израилева.

Но като чу, че в Иудея царува Архелай, наместо баща си Ирода, уплаши се да иде там; и след като получи откровение насъне, замина за пределите Галилейски и, като дойде, засели се в един град, наричан Назарет, за да се сбъдне казаното чрез пророците, че Той ще се нарече Назорей."
[Мат. 2:13-23]


Проповед за втория ден от Рождество Христово изнесе о. Николай.

След светата литургия Негово Преосвещенство раздаде нафора на присъстващите православни християни и малки подаръци на децата.

2017_12_26_002.JPG

2017_12_26_003.JPG

2017_12_26_005.JPG

2017_12_26_006.JPG

2017_12_26_007.JPG

2017_12_26_008.JPG

2017_12_26_010.JPG

2017_12_26_011.JPG

2017_12_26_012.JPG

2017_12_26_013.JPG

2017_12_26_015.JPG

2017_12_26_016.JPG

2017_12_26_017.JPG

2017_12_26_018.JPG

2017_12_26_019.JPG

2017_12_26_020.JPG

2017_12_26_021.JPG

2017_12_26_022.JPG

2017_12_26_023.JPG

2017_12_26_025.JPG

2017_12_26_026.JPG

2017_12_26_027.JPG

2017_12_26_028.JPG

2017_12_26_029.JPG

2017_12_26_030.JPG

2017_12_26_031.JPG

2017_12_26_032.JPG

2017_12_26_033.JPG

2017_12_26_035.JPG

2017_12_26_036.JPG

2017_12_26_037.JPG

2017_12_26_038.JPG

2017_12_26_039.JPG

2017_12_26_040.JPG

2017_12_26_041.JPG

2017_12_26_042.JPG

2017_12_26_043.JPG

2017_12_26_045.JPG

2017_12_26_046.JPG

2017_12_26_047.JPG

2017_12_26_048.JPG

2017_12_26_049.JPG

2017_12_26_050.JPG

2017_12_26_051.JPG

2017_12_26_052.JPG

2017_12_26_053.JPG

2017_12_26_055.JPG

2017_12_26_056.JPG

2017_12_26_057.JPG

2017_12_26_058.JPG

2017_12_26_059.JPG

2017_12_26_060.JPG

2017_12_26_061.JPG

2017_12_26_062.JPG

2017_12_26_063.JPG

2017_12_26_065.JPG

2017_12_26_066.JPG

2017_12_26_067.JPG

РОЖДЕСТВЕНСКО ПОСЛАНИЕ ОТ СЛИВЕНСКА ЕПАРХИЯ - Александър Звезданов 27/12/2017 - 16:13

РОЖДЕСТВЕНСКО ПОСЛАНИЕ ОТ СЛИВЕНСКА ЕПАРХИЯ

Slivenska_mitropolija.JPGДО БОГОЛЮБИВИЯ КЛИР, ВСЕЧЕСТНОТО МОНАШЕСТВО И ВСИЧКИ ПРАВОСЛАВНИ ХРИСТИЯНИ ОТ СЛИВЕНСКА ЕПАРХИЯ

"Слава във висините Богу,
и на земята мир,
между човеците благоволение."
[Лука 2:14]


 
Тази дивна ангелска песен, изпята преди повече от 2000 години, отново докосва сърцата и душите на Богопреданите православни християни. Силата на тази песен не намалява. Звучността ѝ не заглъхва. Съдържанието ѝ не избледнява. През целия богослужебен кръг тя се повтаря, но на празника – Рождество Христово, тя има особено обаяние, защото възпява непостижимото тайнство – Христовото Рождество.

Тази песен и днес ни приканва да възпяваме Господа, да прославяме името Му, да се прекланяме пред величието Му, да благоговеем пред Рождеството Му.

Псалмопевецът свети цар и пророк Давид от дълбините на душата си възкликва: "Щедър и милостив е Господ, дълготърпелив и многомилостив." [Псл. 144:8] Защо човекът трябва да възхваля щедростта и милостта Божия? "Защото, - казва св. Йоан Златоуст, - било срамно разумното и поставено над всичко видимо същество, какъвто е човекът, да принася дар на хвала, по-малък от този на творението; то (творението) всеки ден и час възнася славословие на Владиката, защото небесата, казва, проповядват славата на Бога всеки ден и нощта възвестява познание, както и слънцето, и луната, и разнообразният лик от звезди, и благочинието на останалите; а този, който със своите свойства превъзхожда всички тях, не прави това, но напротив, води такъв живот, който става причина за злословие против Неговия Творец: такъв достоен ли е за прошка?" [Тълкувание на Псл. 144:2]

А в какво се състои славата на човека? "Славата на човека се състои в благочестие, скромност, милосърдие, кротост, смиреномъдрие, мир, правда, нелицемерна любов към всичко." [Св. Йоан Златоуст Творения, т. 5, кн. 2, Спб. 1899 г., с. 373, Беседа върху Псал. 48]

Господ Иисус Христос се ражда на земята, за да ни даде нова заповед за любовта [Ин. 13:34], да ни посочи пътя, истината и животът [Ин. 14:6], да ни остави Своя мир. [ Ин. 14:27]

Мирът услажда душата. Мирът възвисява духа. Мирът успокоява съвестта. Но оня, който има "очи горделиви, език лъжлив и ръце, които проливат невинна кръв, сърце, що кове зли кроени, нозе, които бързо тичат към злодейство, лъжесвидетел, който надумва лъжи, и оня, който сее раздор между братя" [Притчи Соломонови 6:16-19] - такъв никога няма да почувства сладостта от мира. Никога няма да изживее радостта от мира.

Но къде е днес Христовият мир? В семейството ли? В училището ли? В обществото ли? Където царува Христовият мир, там царува любовта, търпението и разбирателството. Там царуват добрите обноски, искрената дружба и благата воля.

Блажени са миротворците, защото те ще се нарекат синове Божии [Мт.5:9]. Благословени са миролюбците, защото те ще получат вечната утеха. Достойни са и тези, която се молят за мира в целия свят, защото и те ще получат нетленна награда.

Дойдете братя и сестри, дойдете в храма Божий, за да възпеем, да се поклоним и да се помолим на Новородилия се Богомладенец.

"Създателят идва, за да възнесе човечеството от земята и отново обнови царския образ. Радвайте се с нас, небесни сили и запейте: Преградата на враждата се разруши! Идва Този, Който трябваше да дойде, защото Бог стана човек, нашият Христос Бог, Царят Израилев." [Трета стихира на Всякое дихание 20 декември].

Всесърдечно поздравявам ревностните пастири, които винаги служат с преклонение пред Бога и пламенна вяра, които редовно се изповядват и лекуват своите и на пасомите си духовните рани, които не дават повод за съблазън, защото „горко на оногова човека, чрез когото съблазън дохожда." [Мт. 18:7]

Поздравявам монасите и монахините, които безропотно изпълняват своите обети и винаги се молят за поклонниците, за боледуващите и скърбящи православни християни.

Приветствам и служителите при светата Сливенска Митрополия, които постоянно се трудят и искрено изпълняват служебните си задължения, които подпомагат Епархийския си Архиерей в епархийското дело.

Похвалявам всички цьрковнослужители и православни християни, които са твърди и непоколебими в изповядване на православната си вяра и призовавам никой да не се отклонява ни на дясно, ни на ляво. [Иисус Навин 1:7]

Колкото и изпитания да имаме в живота, колкото и трудности трябва да преодоляваме, никога не трябва да униваме, защото Бог е с нас през всички ни дни. [Мт. 28:20]

След Рождество Христово, всички ние ще изпратим старата година и ще посрещнем Новата 2018 година. Нека бъдем благословени, жизнерадостни, полезни за ближните си и страната ни, за да можем да допринесем за добруването и преуспяването на нашата скъпа Родина.
 
ЧЕСТИТО РОЖДЕСТВО ХРИСТОВО!
ЧЕСТИТА НОВАТА 2018 ГОДИНА!
 
25 декември 2017 г.
РОЖДЕСТВО ХРИСТОВО
 

✝ Сливенски Митрополит
Иоаникий


Рождество Христово в Айтос - Александър Звезданов 25/12/2017 - 14:13

Рождество Христово в Айтос

Rozhdestvo_Hristovo_ikona_small.jpg

Твоето рождество, Христе Боже наш,
озари света със светлината на познанието.
Защото в него онези, които служеха на звездите,
от звездата се научиха да се покланят
на Тебе, Слънцето на правдата,
и да познават Тебе, Изтока от висините.
Господи, слава на Тебе!

На Рождество Христово Негово Високоблагоговейнство ставрофорен иконом Ромил отслужи света литургия. Хорът на храма сладкогласно огласяше богослужението.

След светата литургия о. Ромил прочете традиционното синодално и патриаршеско послание за Рождество Христово. За благословение бе раздаден Рождественския брой на енорийския вестник "Православни вести", който имаше специално приложение за деца, посветено на празника.

""И Словото стана плът, и живя между нас..., и ние видяхме славата Му". [Йоан 1:14]

В последните столетия преди Рождество Христово Юдея се намирала току-речи постоянно под тежкото иго на иноплеменници: изпод владичеството на персийците тя минала под властта на Александър Велики, а след неговата смърт - под владичеството на египтяни, сетне на сирийци, а след кратковременна независимост - под властта на римляните, които обложили юдеите с данък и за цар поставили Ирод. Страдайки под чуждо иго, юдейският народ се утешавал с надеждата за скорото идване на Спасителя или Месия - Христа, обещан от всички пророци.

Пророчествата ясно определяли и времето, и мястото на Спасителевото раждане. Пророк Даниил предсказал, че Христос ще се яви след 490 г. от възстановяването на Йерусалимския храм; пророк Михей означил мястото на Неговото раждане - Витлеем [Мих. 5:2; Мат. 2:6].
С приближаване на указаното време всички надежди на юдеите се устремили към идването на Месия, от Когото те очаквали за себе си величие и слава. Чудесните личби, които ставали при раждането на Йоана Предтеча, бързо се разнесли по планинската страна на Юдея. Пророческите думи на свещеник Захария, внушени му от Св. Дух, ясно посочвали приближаващото се явяване на Спасителя: "И ти, младенецо, ще се наречеш пророк на Всевишния, понеже ще вървиш пред лицето на Господа, за да приготвиш Неговите пътища" [Лука 1:76]. Но юдеите още не знаели за благовещението, пратено на св. Дева Мария. Като приела с вяра думите на архангела, който й известил, че ще роди Син, Който ще се нарече Син Божи, тя смирено пазела тая вест в сърцето си. Нейният годеник Йосиф узнал за това от ангела, който му се явил насън.

Йосиф, макар да произлизал от царския Давидов род, живял в труд и бедност. Той бил дърводелец и с упражняването на този занаят изкарвал прехраната си.
Когато наближило време Мария да роди, особен случай я повикал с Йосиф във Витлеем. Римският император Август заповядал да се направи народно преброяване в цялата обширна империя. Всеки отивал да се запише в онова място, където бил роден. Йосиф трябвало да отиде във Витлеем, бащиния Давидов град.

Витлеем бил незначителен град в околностите на Йерусалим. През време на преброяването той се оказал малък да побере дошлия в него народ. Йосиф и Мария не могли да намерят място в гостоприемницата и били принудени да се подслонят извън града в една пещера, където нощно време пастирите затваряли добитък. Тук Мария родила Сина си, повила Го в пелени и Го положила в яслите, където били привързани осел и вол, които със своето дишане съгрявали божествения Младенец.

Първата вест за това велико събитие ангелите съобщили на смирените пастири, които недалече от Витлеем пазели в полето стадата си. Ненадейно те видели на небето чудна светлина, и ангел Божи им се явил в небесна слава. Бедните пастири се уплашили от чудното видение, но ангелът им казал:
"Не бойте се! Ето, благовестя ви голяма радост, която ще бъде за всички човеци! Защото днес ви се роди в града Давидов Спасител, Който е Христос Господ. И ето ви белег: ще намерите Младенец повит, лежащ в ясли" [Лука 2:10].

Щом ангелът произнесъл тия думи, изведнъж се появило множество небесни сили, които хвалели Господа и пеели:
"Слава във висините Богу, и на земята мир, между човеците благоволение!" [Лука 2:14]

Когато се прекратило чудесното явление, изумените и зарадвани пастири си казали един на друг: "Да идем до Витлеем и да видим случилото се там, за което ни възвести Господ!" Като дошли до пещерата, те намерили Младенеца, лежащ в ясли, поклонили Му се и след това разказали на всички за това, което видели.

След известно време в Йерусалим дошли мъдреци от Изток. Известно е, че някога в Халдея пророк Даниил бил поставен от Навуходоносор за началник над езическите мъдреци [Дан. 5:11]. Трябва да се предполага, че тогава той открил на халдейските мъдреци своето пророчество за времето, когато ще се роди очакваният от юдеите Месия [Дан. 9:24-27]. Това пророчество било предавано от поколение на поколение. И когато на Изток се появила необикновена звезда, мъдреците разбрали, че пророчеството се е изпълнило. Тогава те, не без особено внушение отгоре, се отправили към Йерусалим да се поклонят на родилия се юдейски цар. Следвайки източния обичай да се поднасят на царете дарове, те взели със себе си злато, ливан и смирна, и като дошли в Йерусалим, питали: "Где е новородилият се Цар Юдейски? Видяхме звездата Му на Изток и дойдохме да Му се поклоним". Цар Ирод, като узнал това, се смутил, събрал първосвещениците и учените книжници, и ги питал: "Где трябва да се роди Христос?" Те отговорили: "Във Витлеем Юдейски, както е казано в пророчествата". Тогава замисляйки зло, царят повикал мъдреците и им казал: "Идете, разпитайте грижливо за Младенеца и като Го намерите, обадете ми, за да ида и аз да Му се поклоня!" Мъдреците веднага заминали, и звездата, която те видели на Изток, им показвала пътя. Тя се спряла на същото място, където бил Младенецът. Като влезли, те Му се поклонили и с благоговение Му поднесли скъпоценните дарове. Така се изпълнили пророчествата, които преди толкова векове предсказвали идването на Избавителя.

Мъдреците, като се поклонили на Иисуса Христа, заминали по друг път за своето отечество, понеже получили от Бога насън повеля да не се връщат при Ирод. На Йосиф също насън се явил ангел и му казал: "Стани, вземи Младенеца и майка Му и бягай в Египет, и остани там докле ти кажа! Защото Ирод ще търси Младенеца, за да Го погуби". Йосиф изпълнил заповяданото и същата нощ заминал за Египет, където живял до смъртта на Ирод.

Преданието говори, че през време на пътуването светото семейство било  нападнато от разбойници, и един от тях, като видял Иисуса, се удивил на красотата Му и удържал другарите си, като казал: "Не им правете зло! Ако Бог вземеше на Себе Си човешки образ, не щеше да бъде по-прекрасен от тоя Младенец". Тогава пресветата Дева казала на разбойника: "Тоя Младенец ще ти се отплати с добро, задето сега Го запази". Той бил същият разбойник, който по-късно бил разпнат отдясно на Христа, покаял се, повярвал в Него и чул думите: "Истина ти казвам: днес ще бъдеш с Мене в рая" [Лука 23:43]. Изобщо преданието за пътешествието на божествения Младенец и пречистата Му майка се запазило живо в оная страна. Досега показват мястото, където те почивали под смоковнично дърво. Близо до това дърво тече чудесно явилият се за светите пътници извор, от който те пили и в който пресветата Дева къпала божествения Младенец. Явяването на божествения Младенец в Египет се ознаменувало и с велико чудо: идолите на Египет веднага паднали и се счупили.

Ирод чакал мъдреците, но като видял, че не се връщат, и страхувайки се за своя престол, решил да погуби Младенеца. Като не знаел как да Го намери, той заповядал да избият във Витлеем и в околностите всички младенци от мъжки пол от две години и надолу. Това ужасно злодеяние било извършено и изпълнило цялата страна с плач и ридание, но не постигнало целта си, защото Иисус Христос вече не бил тогава във Витлеем. Избиването на витлеемските младенци се възпоменава от Църквата на 29 декември.

А в деня на Рождество Христово Църквата пее:
"Твоето Рождение, Христе Боже наш, огря света със светлината на познанието, защото при него служителите на звездите чрез звезда се учеха да се покланят на Тебе, Слънцето на правдата, и Тебе да признават за Изток от горе. Господи, слава на Тебе!"
"Днес Девицата ражда Предвечния; а земята предлага пещера на Непристъпния; ангели заедно с пастирите славословят, а мъдреци по (указание на) звездата пътешестват; защото заради нашето спасение се роди младо Отроче – предвечния Бог!"
(Жития на светиите)"


2017_12_25_002.JPG

2017_12_25_003.JPG

2017_12_25_005.JPG

2017_12_25_006.JPG

2017_12_25_007.JPG

2017_12_25_008.JPG

2017_12_25_009.JPG

2017_12_25_010.JPG

2017_12_25_011.JPG

2017_12_25_012.JPG

2017_12_25_013.JPG

2017_12_25_014.JPG

2017_12_25_015.JPG

2017_12_25_016.JPG

2017_12_25_017.JPG

2017_12_25_018.JPG

2017_12_25_019.JPG

2017_12_25_020.JPG

2017_12_25_021.JPG

2017_12_25_022.JPG

2017_12_25_023.JPG

2017_12_25_024.JPG

СтартПредишен10 предишни страници [ 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 ] 10 следващи странициСледващКрай
Православни връзки
Препоръчваме
Енорийски вестник

Брой четвърти от дванадесетата година

на в-к "Православни вести" излезе на 28 април 2019 г. (Възкресение Христово). Копие от вестника може да изтеглите от ТУК

broi134.png

Регистрация

 Брой на членовете 56 членове


Изпрати съобщение.
в момента онлайн:


няма посетители
Календар

Уебмастер
Напиши на Александър Звезданов  Обратна връзка
Добавикъм предпочитани  Предпочитани
Препоръчай на приятел  Препоръчай!
Мобилна версия   Мобилна версия
Посещения

 550374  общо

 6 посетители онлайн

^ Нагоре ^

© Църковно настоятелство при храм "Св вмчк Димитрий Солунски" - гр. Айтос, 2007 - 2019 г
GuppY - http://www.freeguppy.org/    Site powered by GuppY v4.5.18 © 2004-2005 - CeCILL Free License   GuppY - http://www.freeguppy.org/

Страницата е генерирана за 0.37 секунда