Важно!
23 септември:
Зачатие на св. Йоан Предтеча и Кръстител. Св. мчца Ираида

24 септември:
✝ Първа Неделя след Неделя подир Въздвижение. Св. първомъченица и равноапостолна Текла. Преп. Коприй
За храма и енорията
Св. вмчк Димитър Солунски Духовно ръководство Айтоска енория Връзка с храма Документи На поклонение От Светия Синод
Православие
1. Молитви 2. Още 3. Постите 4. На прага на храма 5. Вяра и живот 6. Притчи
4. На прага на храма - Г. Как да се черкуваме

ОСНОВНИ ПРАВИЛА НА ПОВЕДЕНИЕ В ХРАМА

Известно е,че мнозина от хората, които влизат в Божия Храм , не са ревностни християни. Доста са и тези, които не са утвърдени вярващи. Но всички изпитват потребност, понякога неосъзната, да се обърнат към БОГ. Защото нашият народ дълбоко в душата си е християнски и всеки в своето развитие рано или късно извървява своя път към БОГА. Това е една обширна тема, в която всеки може да вземе участие - в рубриката Въпроси и Отговори.

Това,което искам да споделя тук , е за поведението ни в Храма Божий. Нито за миг да не забравяме, че това място не е като никое друго на света. То не е като улицата, нито като обществените места, нито като дома ни. Негов Творец е Нашият Господ Иисус Христос. Тук обитава Славата Божия. Тук слиза Светият Дух Господен.

Това е Свято Място и в Него се влиза “на пръсти”, с преклонение, смирение, благоговение и страхопочитание. Тук е Място за молитва, в Него влизаме в общение с Нашия Спасител. Тук са неуместни междуличностните общувания и светският шум. Нека се запознаем с някои основни правила за поведение в Божия Храм, за да бъдем достойни за своя Създател.

Православният християнин е редно да присъства на неделните служби и на Света литургия.
.
ДРЕХИТЕ Е ДОБРЕ ДА СА ОФИЦИАЛНИ , но не и прекалено помпозни.
Недопустимо е жените да са облечени в дрехи без ръкави или къси поли. Редно е косите да са свързани и да се носят забрадки. Мъжете не трябва да са боси, с къси панталони или дънки. Спортните екипи също са неподходящи.

ПРИ ВЛИЗАНЕ В ХРАМА трябва да се спрем до вратата , да се прекръстим, да се поклоним и да си кажем наум кратка молитва:
“Ти, Господи, Който си ме създал, помилвай ме. Боже, бъди милостив към мене, грешния. Безброй пъти съгреших, Господи, прости ми.”

или

" Господи, благодаря Ти, че ме удостои да дойда в Твоя храм. Благослови ме да се поклоня благоговейно на Тебе, Единия в Троица, и да прославя името Ти. Амин.

След това трябва да влезем тихо и безшумно и да се насочим към Трона, който се намира отдясно в централната част на храма. Там стои видимото и невидимо изображение на Спасителя, нашият Господ и Бог Иисус Христос. На Него трябва най-напред да се поклоним. Заставайки пред Трона, трябва да се прекръстим и поклоним 3 пъти последователно, като казваме тихичко : "Боже, Бъди милостив към мене, грешния, и ме помилвай." След това се покланяме и пред иконите. Не е необходимо да палим свещи пред всички икони. Можем да го сторим пред храмовата икона, която се намира вдясно от входа на Храма , както и вляво от Царските Двери на иконостаса , до иконата на Божията майка.
Ако запалим свещ пред иконата на Господ Иисус Христос, хубаво е да произнесем и следната молитва:
“Господи Иисусе Христе, приеми тази моя малка жертва за всичко, което е добро за мене грешния, за моите роднини, приятели, близки!”

Пред иконата на Св. Богородица молитвата е:
“Майко Божия, защити ме под своя покров!”

ЦЕЛУВАМЕ ИКОНИТЕ САМО ПО РЪЦЕТЕ, КРАКАТА ИЛИ ДРЕХИТЕ, В НИКАКЪВ СЛУЧАЙ ПО ЛИЦЕТО!
Ако иконата е на Пресвета Троица, най-напред целуваме Отца, след това Сина и накрая Светия Дух.

Жени, които са с подчертан грим, с червило или в месечен цикъл, не трябва да целуват иконите. Същото се отнася и за лицата, които са имали сексуален контакт предишната нощ.

Ако сме решили да се черкуваме, трябва да се подготвим за това още от предния ден. НЕ ТРЯБВА ДА СМЕ ЯЛИ И ПИЛИ, ПРЕДИ ДА ОТИДЕМ НА СЛУЖБА .Това е необходимо, за да можем да си вземем нафора ( анафора). Нафората е благословено и осветено късче пшеничен хляб, което свещеникът дава на края на службата за здраве.То напомня за първите християнски вечери на любовта - "агапе", когато след богослужението християните вечеряли заедно, пеели духовни песни и раздавали милостиня.

Нафората се взема по следния начин: когато застанем пред свещеника, първо се прекръстваме и целуваме кръста в ръката му. След това поставяме дясната си длан над лявата ( на кръст) , а свещеникът поставя в нея нафората , а ние целуваме неговата ръка ( ако не сме се причастили). Не бива да поемаме нафора с лява ръка или с пръсти. От дланта поставяме нафората в устата си, като внимаваме да не изпадне нито проха на земята. Добре е да употребим нафората още в храма, за да запазим светостта й , и да не я пренасяме до дома, ако няма основателна причина за това.

КУПУВАМЕ СВЕЩИ САМО ОТ ХРАМА, ЗАЩОТО ТЕ СА ОСВЕТЕНИ.
Не е необходимо да запалим много свещи. Може да си вземем една голяма, която да държим поне за известно време. По принцип свещниците са за удобство и не е задължително да си сложим свещичката там от самото начало.Трябва да се знае също, че свещи не се палят за Господ Иисус Христос, за Богородица или за светиите, а за хората. Още докато купуваме свещите, ние би трябвало да знаем за кого са. Със запалването произнасяме своите молитви за здраве или за упокой - всяка свещ според нейното нарицание. Прието е свещите за живите да се палят горе , а свещите за починалите - долу, макар че това не е задължително, защото "всички са живи в Господа". Когато запалваме свещ за упокой, казваме следната молитва:
“Господи, упокой душите на твоите починали раби (тук казваме имената им) и направи вечна тяхната памет!”

НЕ Е РЕДНО ДА ПРИКАЗВАМЕ И ДА СЕ РАЗХОЖДАМЕ В ХРАМА , особено ако се извършва богослужение.
“ Храмът не е музей”. Най-добре е да застанем на едно място, като гледаме напред , за да не пречим на останалите да преживяват службата или да не нарушаваме тяхната молитва. Столовете са само за болни хора. Дори и болни обаче трябва да ставаме при пеенето на “Отче Наш” и “Тебе поем”. Тези две основни молитви се наричат коленопреклонни и всички в храма трябва да коленичат. Не се коленичи само на празници и в неделя, тъй като колениченето е израз на съкрушение и скръб. Можем активно да участваме в четенето / пеенето на Символа на вярата. С особено благоговение трябва да бъдем при произнасянето/пеенето на някои възгласи като "Иже херувими" ,"Със страх Божи, с вяра и любов пристъпете" и пр.

ТРЯБВА ДА СЕ ПРЕКРЪСТВАМЕ ПРИ ВСЯКО ПРОИЗНАСЯНЕ НА ТРИСВЯТОТО БОЖИЕ ИМЕ – ОТЦА, И СИНА, И СВЕТИЯ ДУХ. Със същата почит е редно да удостояваме и Богородица.

Кръстим се, като събираме изравнените краища на първите три пръста на дясната ръка , (символизиращи трите лица на Бога) , а другите два пръста ( символизиращи божествената и земната същност на Иисус Христос) прибираме към дланта . Най-напред докосваме челото си за освещаване на ума и прошепваме "В името на Отца..." , после долната част на гърдите за чувствата "... и Сина..." и накрая от дясно на ляво - предната част на раменете за телесните сили " ...и Святаго Духа... Амин!"

Не е редно да се кръстим при вземане на нафора и при целуване ръка на свещеник.

Поклони се извършват при целуването на иконите, при благослов от свещеника (когато свещеникът казва „Мир на всички“) и всеки път, когато чуем глагола “Покланям се”.

ПРАВИЛНОТО ОБРЪЩЕНИЕ КЪМ СВЕЩЕНИКА Е “ОТЧЕ”.
След края на службата се нареждаме пред свещеника, за да вземем нафора. Мъжете са преди децата и жените. Предимство се дава и на болните.

НА ИЗЛИЗАНЕ от Храма задължително се прекръстваме на изхода, като застанем с лице към Олтара и направим поклон.


Повече информация по този въпрос може да бъде намерена в брошурата "Как да се държи вярващият човек в Божия храм" , издадена от ХСПБ "Св.София"


Създадено на: 28/09/2007 - 18:00
Обновено на: 06/10/2007 - 18:58
Категория : 4. На прага на храма
Страницата е посетена 4974 пъти


Версия за печат Версия за печат     Отпечатай Отпечатай

react.gifКоментари:


Коментар №2 

Nadin007 30/09/2007 - 16:56

         Напълно съм съгласна с Pan. Всички правила за черкуване са изнесени много подробно и на достъпен език.От себе си мога да добавя,че не е редно да заставаме с гръб към иконите и да напускаме неделната служба преди нейното приключване.


Коментар №1 

PAN 29/09/2007 - 22:42

Достъпно, разбираемо, чудесно! Истинска настолна книга!


Православни връзки
Препоръчваме
Енорийски вестник

Брой единадесети от десетата година

на в-к "Православни вести" излезе на Успение Богородично (15 август 2017 г.). Копие от вестника може да изтеглите от ТУК

broi121.png

Регистрация

 Брой на членовете 42 членове


Изпрати съобщение.
в момента онлайн:


няма посетители
Календар

Уебмастер
Напиши на Александър Звезданов  Обратна връзка
Добавикъм предпочитани  Предпочитани
Препоръчай на приятел  Препоръчай!
Мобилна версия   Мобилна версия
Посещения

 451617  общо

 3 посетители онлайн

^ Нагоре ^

© Църковно настоятелство при храм "Св вмчк Димитрий Солунски" - гр. Айтос, 2007 - 2017 г
GuppY - http://www.freeguppy.org/    Site powered by GuppY v4.5.18 © 2004-2005 - CeCILL Free License   GuppY - http://www.freeguppy.org/

Страницата е генерирана за 0.12 секунда